Hlavní menu
Přihlášení

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!

Inzerce
Auta
Literatura
Náhradní díly
Ostatní
Seznam rubrik
Informace
Založeno: 21.11.2009

Copyright Luboš Balcar, 2009
Historie a vývoj

Aero-Minorem za polární kruh

Článek z časopisu Auto 3/1948 o cestě Minorem na polární kruh.

V sobotu 31. ledna 1948 vyrazil od budovy Autoklubu Rčs náš Aero-Minor se zatížením 1165 kg a 3821 km na tachometru. Projíždíme Německem a Dánskem non-stop až do Kodaně při čemž jsme ujeli 1421 km na 44 hodiny a spotřebovali 98 l benzinu. V Kodani zdržujeme se jediný den, a když jsme obdrželi norské visum, vyrážíme přes moře do Švédska. Jedeme vlevo po výborných silnicích přes Göteborg na norskou hranici, kde přes vysoký most nad fjordem vjíždíme do Norska, na stále zasněženější silnici, až 5. února přijíždíme do Oslo. Druhý den naše vyslanectví zve novináře, kterým předvádíme vůz, a po společném obědě jedeme na vrcholek Holmenkollen u Oslo, což tam považují za vrcholnou zkoušku. Jízda zavátými serpentinami k vrcholku je opravdu krajně obtížná, Nor však obstál i v této zkoušce.

auto1948_03-ministryne
Ministryně průmyslu, Ing. L. Jankovcová, předává před odjezdem oběma polárním cestovatelům maskoty pro štěstí

Druhý den startujeme do Stockholnu. Ve spěchu přejíždíme norskou hranici, která tu není téměř značena a musíme se vracet. V neděli ráno přijíždíme do Stockholmu, pan Kubů promazává vůz, v poledne odjíždíme na oběd do plachtařského klubu na blízkém jezeře, kde jezdíme na plachetních saních a Minor tu provádí divoké smyky a obraty. Druhý den navštěvujeme naše velvyslanectví, kde nám pan velvyslanec slibuje pozvati na zpáteční cestě novináře. V poledne odjíždíme vysoko zasněženými, ale stále odklizovanými cestami na sever. Sníh tu odklizují nejen motorové pluhy, ale zvláštní stroje dokonce pak povrch zdrsňují, takže lze jeti i v zatáčkách vysokou rychlostí. Dojíždíme do Haparandy, kde nám přes noc stuhl olej v rychlostní skříni při zasunuté rychlosti a tak nás ráno startuje na laně osmiválcový Plymouth. Překračujeme po důkladné prohlídce finskou hranici, a po dalším hlášení v Kemi dorážíme večer špatně značenými a odklizenými silnicemi k našemu cíli, k sev. polárnímu kruhu. Večeříme sobí bifteky a posíláme telegramy do vlasti. Za večeři platíme při inflaci 2136 FMk, právě tolik i za telegramy a dopisy.

V noci startujeme každou hodinu motor, je totiž mráz -35°C, a druhý den se vydáváme hledat tabuli, označující polární kruh. Nikdo neví, kde to je, orientace žádná, a tak nám to trvá přes tři hodiny, než tabuli, za kterou jsme jeli z Prahy 4343 km, nalézáme. Za zbloudění jsme odměněni alespoň pohledem na divoké soby. U tabule fotografujeme Minora se všech stran. Naše zásoby finských marek jsou vyčerpány, nerozumíme nikomu ani slova, a tak ještě večer odjíždíme za sněhové bouře do Švédska. Cíle naší cesty, Rovaniemi, dosáhli jsme bez řetězů, stále na naši výborných Baťovkách Superpolar. Ani na zpáteční cestě jsme řetězů nikde nepoužili. Opět v neděli vracíme se do Stockholmu, druhý den převádíme před naším velvyslanectvím Minora novinářům, takže ještě odpoledne jsou fotografie a popis cesty ve švédském tisku. Ve středu 18. února jsme v Kodani. Z Prahy ujeto 6439 km.

Firma, prodávající naše vozy v Dánsku, zve novináře, prohlížíme město, a v pátek odjíždíme zpět do Československa, kam přijíždíme v úterý 24. února. Celkem bylo ujeto 7932 km bez použití sněhových řetězů, za mrazů až -35°C a možno říci, že se Aero-Minor osvědčil. Nutno doufati, že náš vývoz do severských států ještě stoupne a že náš Minor tam najde velkého uplatnění.

Přemysl Tůma


[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
| Autor: Luboš Balcar | Vydáno dne 11. 02. 2010 | 766 přečtení | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek | Zdroj: Auto 3/1948
Vyhledávání
Ankety
Líbí se Vám automobil Aero Minor II.

Je super! (552 hl.)
 
Na svou dobu dobrý. (361 hl.)
 
Běžný auto. (288 hl.)
 
To opravdu někdo vyrobil??? (322 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 1523
Novinky
24.12.2011: Aero Minor Saharou
Byl přidán článek z časopisu Auto 1/1948 Aero Minor Saharou.

11.11.2011: Aero Minor II - Sodomka
Byl přidán článek z časopisu MotorJournal 1,2/2003 Aero Minor II - Sodomka.

27.10.2011: Procházka výstavou
Byl přidán zkrácený článek z časopisu Auto 11/1947 Procházka výstavou.

07.02.2011: Zašlapaný Minor
Byl přidán článek z časopisu MotorJournal Zašlapaný Aero Minor.

04.01.2010: Diskusní fórum
Dnešního dne bylo zprovozněno Diskusní fórum.
On-line
Právě je připojených:
1 človek.
Přístupy
Celkem40504
Prosinec3503
Dnes8
Online1
Kalendář
<<  Prosinec  >>
PoÚtStČtSoNe
     1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31       

Stránky o automobilu Aero Minor II. Výroba: n. p. LET - závody Jinonice a Letňany, Československo, 1946 - 1951. Využíváme phpRS.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server