Hlavní menu
Přihlášení

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!

Inzerce
Auta
Literatura
Náhradní díly
Ostatní
Seznam rubrik
Informace
Založeno: 21.11.2009

Copyright Luboš Balcar, 2009
Historie a vývoj

Aero Minor - Test ústředního technického výboru autoklubu RČs.

Článek z časopisu auto 3/1948.

Testy Ústředního technického výboru autoklubu RČs: Č 2. - Aero Minor II

auto1948_03-minor

Výrobce: Letecké závody národní podnik, závody Jinonice a Letňany.

Prodej: Ústřední prodejna motorových vozidel - ÚP20.

Druh vozidla: osobní automobil.

Typ: Aero-Minor, rok výroby 1947. Vlastní váha: 705 kg s palivem, olejem, vodou, zásobním kolem a nářadím (po zkouškách, vůz zablácen). Počet míst k sezení 4, váha zavazadel 50 kg. Váha neobsazeného vozidla na 1 koně výkonu motoru 37,9 kg/k.

Hlavní rozměry vozu: rozvor 2300 mm, rozchod vpředu i vzadu 1120 mm, největší délka 4040 mm, šířka 1420 mm, výška 1460 mm, nejmenší světlost nad zemí 175 mm.

Spodek (chassis).

Motor: dvoudobý, tříkanálový, s vratným vyplachováním, stojatý, řadový, dvouválec, s nassáváním směsi do klikové skříně, vrtání průměr 70 mm, zdvih 80 mm, obsah válců 615,75 ccm, kompresní poměr 6:1, max. výkon 18,6 k při 3500 ot./min. (bržděno pod kontrolou AKRČs); křivka:

1500 ot./min.   8,9 k při 328 g/kh
2500 ot./min. 16,6 k při 350 g/kh
3500 ot./min. 18,6 k při 337 g/kh
4000 ot./min. 18,1 k      -

auto1948_03-motor

Hlava válců ze slitiny hliníku, blok válců ze šedé perlitické litiny, kliková skříň ze slitiny hliníku, dělená.

Klikový hřídel: Slisovaný z částí, uložený ve třech válečkových ložiskách. Ojniční ložiska válečková, dvouřadová s bronzovou klecí.

Rozvod:

SZ 49° před HÚ, SK 49° po HÚ,
VZ 67° před DÚ, VK 67° po DÚ.

Karburátor: vodorovný, Solex 30 AHR. Trysky: hlavní palivová 110, vzduchová 240; pro běh na prázdno palivová 55, vzduchová 120; spouštěcí palivová 130, vzduchová 600. Difusér průměr 25 mm. Čistič vzduchu spojen s tlumičem ssání. Přívod paliva vlastním spádem, obsah nádrže 25 l. Akční rádius 360 km.

Chlazení: vodní, samočinné. Celkový obsah vody 10,5 l. Chladič lamelový, za motorem.

Mazání: olejen přimíšeným do paliva v poměru 1:25 (při záběhu), 1:30 (normálně). Druh oleje - MobilOil D v létě i v zimě, nebo Shell-Golden.

Elektrické příslušenství: Zapalování bateriové, 6 V, s dvěma cívkami. Pořadí zapalování 1, 2, předstih řízen samočinně, 2 až 3 mm (při 0 ot./min.), 8 mm (při 3000 ot./min.) před HÚ. Svíčky M 14 x 1,25, Brita B5, nebo KLG 7, vzdálenost elektrod 0,4 až 0,6 mm. Dynamo 130 W/2200 ot./min. Pohon klínovým řemenem 38°- 13 x 9 x 830 mm (vnitřní obvod). Baterie 60 Ah, typ ČSN-AU 4251. Spouštěč 0,4 k, pastorek zabírá do ozubeného věnce setrvačníku.

Uložení motoru: Motor, spojka, převodová skříň jsou uloženy na třech gumových blocích v rámové vidlici před přední hnací nápravou. Osa motoru v podélné ose vozidla.

Spojka: jednokotoučová, suchá, obložení Asbestos nebo Energos 2 x 180/130 x 3,5 mm.

Převodová skříň: čtyřstupňová spojená s motorem; čtvrtý stupeň je proveden jako rychloběh. Převody: I - 3,42; II - 1,68; III - 1,00, rychloběh 0,80, zpětný chod 3,42. Obsah oleje cca 1,5 l, druh oleje Mobil CW 2 v létě i v zimě. Ruční řadicí páka je vedena v zářezech kulisy, upravené u řidicího kola.

Přední hnací náprava: s diferenciálem se skládá ze dvou příčných rovnoběžníků. Výkyvné hnací poloosy jsou spojeny dvěma gumovými klouby s centrálními koly diferenciálu a dvěma dvojitými (homokinetickými) klouby s čepy kol. Horní ramena rovnoběžníků jsou nahražena příčným půleliptickým, listovým perem, dvě spodní ramena jsou kovaná. Posuv se přenáší na rám rovnoběžníky. Sbíhavost kol měřená mezi okraji ráfků 3 až 4 mm. Převod kuželového soukolí Gleason 5,50. Celkový převod na hnací kola I - 18,80; II - 9,24; III - 5,5; rychloběh 4,40, zpětný chod 18,80. Rychlost vozu v km/h. při 1000 ot./min. motoru: I - 6,23; II - 12,7; III - 21,3; rychloběh 26,6; zpětný chod 6,23 km/h.

auto1948_03-predni

Zadní náprava se skládá ze dvou jednoduchých klik otočných kolem čepů, upevněných v příčných trubkách rámu, kývajících se v podélné rovině vozu. kliky jsou přitlačovány k vozovce příčných, půleliptickým perem, uchyceným na rámu.

Pérování: přední i zadní náprava příčným listovým perem, umístěným nahoře.

Tlumiče: vpředu dva, olejové teleskopické, vzadu dva dvoučinné, olejové pákové. Náplň zadních tlumičů 0,20 kg strojního oleje 5°E/100°C.

Brzdy: nožní olejové tlakové na 4 kola, ruční mechanická na zadní kola, ovládaná pákou, umístěnou před přístrojovou deskou. Bubny průměr 230 mm. Obložení Asbestos nebo Energos 234,5 x 35 x 5 mm. Váha brzdové kapaliny 0,75 kg.

Pneumatiky: 4,75 x 16. Tlak vpředu 1,25 at, vzadu 1,25 at (v létě), 1,40 at (v zimě). Disky plné 3,00 D x 16, hloubka zálisu 33 mm, 5 šroubů M 14 x 1,5 na roztečném průměru 205 mm.

Řízení: pastorkem a hřebenem. Na plný rejd z levé krajní, do pravé krajní polohy je nutno otočiti řidicím kolem o 2,36 otáčky. Nejmenší vnější průměr kruhu doprava 10,45 m, doleva 9,95 m.

Rám: centrální nosník čtyřhranného průřezu, vpředu rozvidlený.

Mazání spodku: jednotlivými, samostatnými, tlakovými maznicemi.

Karoserie: uzavřená, dvoudveřová, smíšené konstrukce. Kostra dřevěná, pokrytá ocelovým plechem, uložená na osmi gumových podložkách. Dvě přední sedadla jsou posunovatelná, sklopná dopředu, zadní jsou pevná, v celku. Prostor pro zavazadla a zásobní kolo je v zadku vozidla, přístupný z venku, (kufr 800 x 350 x 900 mm).

auto1948_03-vykres

Předepsané kontrolní přístroje a pojistky jsou na ústřední přístrojové desce.

Světlomety průměr 180 mm jsou zapuštěné, žárovka Bilux 35/35 W.

Jízdní zkoušky: Podmínky: silnici asfaltové, betonové, dlážděné, okresní.

Počasí: proměnlivé - sucho, slabý déšť a sníh.

Vůz obsazen 4 osobami o váze 336,5 kg. Nejnižší specifická spotřeba paliva při plném zatížení 337 g/kh a 3500 ot./min. t. j. při 74,4 km/h na III. převod.

Brzdná dráha:

z rychlosti 75 km/h ... 34,7 m,
z rychlosti 60 km/h ... 20,6 m,
z rychlosti 50 km/h ... 15,0 m.

Spotřeba paliva při stálé rychlosti:

                na rovině    v kopc. terénu
40 km/hod.      -          6,88 l/100 km,
50 km/hod.    6,26        6,80 l/100 km,
60 km/hod.    7,20        7,27 l/100 km.

Trať: Praha-Poděbrady 10-35 km, Praha-Benešov 10-35 km tam a zpět.

Průměrná rychlost do kopce: Pevný start, stoupání 5,25% 44,3 km/hod, na dráze 1034 m, silnice Košíře až Bílá Hora; stoupání 7,4% 36,8 km/hod., na dráze 2000 m, silnice Budňany-Mořina; stoupání 9,5% 26,5 km/h., na dráze 864 m, silnice Křivoklát-Amalín.

Čas k dosažení rychlosti:

0-50 km/hod. ... 15,9 vt.,
0-65 km/hod. ... 26,9 vt.,
80 km/hod., do 400 m nedosaženo, při postupném zařazení všech převodů.

Při pevném startu bylo dosaženo na konci dráhy 400 m rychlosti 70,5 km/hod.

Nejvyšší rychlost na dráze 1000 m projeté v obou směrech 83,94 km/hod.

Nejmenší rychlost na přímý záběr 13,22 km/hod.

Zrychlení na převod: I-2,0; II-1,1; III-0,5; rychloběh 0,23 m/vt2.

V prosinci 1947 byly provedeny členy Ústředního technického výboru AKRČS zkoušky s dalším našim vozem Aero-Minor. Aby se naměřené hodnoty jízdních zkoušek mohly u všech testovaných vozidel vzájemně porovnávat, jsou veškerá vozidla zkušena na stejných tratích s předepsaným zatížením. Povětrnostní poměry jsou ovšem rozdílné. Při zkouškách vozu Škoda 1101 - v červenci 1947 - byla abnormální vedra, při zkouškách vozu Aero-Minor bylo počasí velmi proměnlivé - sucho, slabý déšť a sníh.

Zkušební komisaři: Ing. Hornek, předseda ÚTV, Ing. A. Hurt, místopředseda, Ing. J. Bartoš, ppl. Solanský, Ing. J. Škoda, Ing. J. Trnka, Ing. J. Walter. Pro tisk upravili Ing. J. Bartoš, Ing. Dr L. Váňa.

Jízdní vlastnosti

Kdo byl zvyklý na starší předválečný vůz Jawa-Minor, je příjemně překvapen prostorností a pohodlím typu nového. Zvětšení prostoru bylo dosaženo vhodným umístěním motoru, spojky a převodové skříně před přední hnací nápravu a zvětšením rozchodu. Na předních a zadních sedadlech mohou nyní pohodlně sedět 4 osoby, řidič má dobrý výhled a dostatek místa na volné pohyby při řízení.

Motor je pružný a tichý, takže si jezdec při normálních otáčkách ani neuvědomuje, že jede s motorem dvoudobým. Zrychlení vozu na přímý záběr, t. j. na III. převod, je dobré. Řazení převodů klikou vedenou v kulise, umístěné vedle řidicího kola, je vhodné, dělá však na počátku nezacvičenému jezdci potíže. Škoda, že není možno z cenových důvodu použít synchronizačních spojek pro II. a III. převod. Vibrace řadicí páky ruší někdy tichý chod vozidla. Je nutné vedení kulisy utěsnit. Sezení vozu na silnicích s různým povrchem a charakterem je dobré, vůz drží stopu, pohybuje se vláčně a klidně, nehoupe se, projíždění zatáček je bezpečné. Dobrý jezdec dosáhne s tímto vozem na suché silnici poměrně snadno cestovního průměru i 70 km/hod. Spodek (chassis) vozu je jednoduchý, jednotlivé dílce jsou vtipně a jednoduše konstruktivně i výrobně řešeny. Doufáme, že po zavedení účelné a plynulé výroby dojde ke snížení ceny.


[Akt. známka: 2,22 / Počet hlasů: 9] 1 2 3 4 5
| Autor: Luboš Balcar | Vydáno dne 20. 12. 2009 | 6330 přečtení | Počet komentářů: 1 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
Vyhledávání
Ankety
Líbí se Vám automobil Aero Minor II.

Je super! (552 hl.)
 
Na svou dobu dobrý. (361 hl.)
 
Běžný auto. (288 hl.)
 
To opravdu někdo vyrobil??? (322 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 1523
Novinky
24.12.2011: Aero Minor Saharou
Byl přidán článek z časopisu Auto 1/1948 Aero Minor Saharou.

11.11.2011: Aero Minor II - Sodomka
Byl přidán článek z časopisu MotorJournal 1,2/2003 Aero Minor II - Sodomka.

27.10.2011: Procházka výstavou
Byl přidán zkrácený článek z časopisu Auto 11/1947 Procházka výstavou.

07.02.2011: Zašlapaný Minor
Byl přidán článek z časopisu MotorJournal Zašlapaný Aero Minor.

04.01.2010: Diskusní fórum
Dnešního dne bylo zprovozněno Diskusní fórum.
On-line
Právě je připojených:
1 človek.
Přístupy
Celkem40506
Prosinec3505
Dnes10
Online1
Kalendář
<<  Prosinec  >>
PoÚtStČtSoNe
     1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31       

Stránky o automobilu Aero Minor II. Výroba: n. p. LET - závody Jinonice a Letňany, Československo, 1946 - 1951. Využíváme phpRS.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server