Aero Minor - Test ústředního technického výboru autoklubu RČs.

Autor: Lubo? Balcar <lubos.balcar(at)c-mail.cz>, Téma: Historie a vývoj, Vydáno dne: 20. 12. 2009

Článek z časopisu auto 3/1948.

Testy Ústředního technického výboru autoklubu RČs: Č 2. - Aero Minor II

auto1948_03-minor

Výrobce: Letecké závody národní podnik, závody Jinonice a Letňany.

Prodej: Ústřední prodejna motorových vozidel - ÚP20.

Druh vozidla: osobní automobil.

Typ: Aero-Minor, rok výroby 1947. Vlastní váha: 705 kg s palivem, olejem, vodou, zásobním kolem a nářadím (po zkou?kách, vůz zablácen). Počet míst k sezení 4, váha zavazadel 50 kg. Váha neobsazeného vozidla na 1 koně výkonu motoru 37,9 kg/k.

Hlavní rozměry vozu: rozvor 2300 mm, rozchod vpředu i vzadu 1120 mm, největ?í délka 4040 mm, ?ířka 1420 mm, vý?ka 1460 mm, nejmen?í světlost nad zemí 175 mm.

Spodek (chassis).

Motor: dvoudobý, tříkanálový, s vratným vyplachováním, stojatý, řadový, dvouválec, s nassáváním směsi do klikové skříně, vrtání průměr 70 mm, zdvih 80 mm, obsah válců 615,75 ccm, kompresní poměr 6:1, max. výkon 18,6 k při 3500 ot./min. (br?děno pod kontrolou AKRČs); křivka:

1500 ot./min.   8,9 k při 328 g/kh
2500 ot./min. 16,6 k při 350 g/kh
3500 ot./min. 18,6 k při 337 g/kh
4000 ot./min. 18,1 k      -

auto1948_03-motor

Hlava válců ze slitiny hliníku, blok válců ze ?edé perlitické litiny, kliková skříň ze slitiny hliníku, dělená.

Klikový hřídel: Slisovaný z částí, ulo?ený ve třech válečkových lo?iskách. Ojniční lo?iska válečková, dvouřadová s bronzovou klecí.

Rozvod:

SZ 49° před HÚ, SK 49° po HÚ,
VZ 67° před DÚ, VK 67° po DÚ.

Karburátor: vodorovný, Solex 30 AHR. Trysky: hlavní palivová 110, vzduchová 240; pro běh na prázdno palivová 55, vzduchová 120; spou?těcí palivová 130, vzduchová 600. Difusér průměr 25 mm. Čistič vzduchu spojen s tlumičem ssání. Přívod paliva vlastním spádem, obsah nádr?e 25 l. Akční rádius 360 km.

Chlazení: vodní, samočinné. Celkový obsah vody 10,5 l. Chladič lamelový, za motorem.

Mazání: olejen přimí?eným do paliva v poměru 1:25 (při záběhu), 1:30 (normálně). Druh oleje - MobilOil D v létě i v zimě, nebo Shell-Golden.

Elektrické příslu?enství: Zapalování bateriové, 6 V, s dvěma cívkami. Pořadí zapalování 1, 2, předstih řízen samočinně, 2 a? 3 mm (při 0 ot./min.), 8 mm (při 3000 ot./min.) před HÚ. Svíčky M 14 x 1,25, Brita B5, nebo KLG 7, vzdálenost elektrod 0,4 a? 0,6 mm. Dynamo 130 W/2200 ot./min. Pohon klínovým řemenem 38°- 13 x 9 x 830 mm (vnitřní obvod). Baterie 60 Ah, typ ČSN-AU 4251. Spou?těč 0,4 k, pastorek zabírá do ozubeného věnce setrvačníku.

Ulo?ení motoru: Motor, spojka, převodová skříň jsou ulo?eny na třech gumových blocích v rámové vidlici před přední hnací nápravou. Osa motoru v podélné ose vozidla.

Spojka: jednokotoučová, suchá, oblo?ení Asbestos nebo Energos 2 x 180/130 x 3,5 mm.

Převodová skříň: čtyřstupňová spojená s motorem; čtvrtý stupeň je proveden jako rychloběh. Převody: I - 3,42; II - 1,68; III - 1,00, rychloběh 0,80, zpětný chod 3,42. Obsah oleje cca 1,5 l, druh oleje Mobil CW 2 v létě i v zimě. Ruční řadicí páka je vedena v zářezech kulisy, upravené u řidicího kola.

Přední hnací náprava: s diferenciálem se skládá ze dvou příčných rovnobě?níků. Výkyvné hnací poloosy jsou spojeny dvěma gumovými klouby s centrálními koly diferenciálu a dvěma dvojitými (homokinetickými) klouby s čepy kol. Horní ramena rovnobě?níků jsou nahra?ena příčným půleliptickým, listovým perem, dvě spodní ramena jsou kovaná. Posuv se přená?í na rám rovnobě?níky. Sbíhavost kol měřená mezi okraji ráfků 3 a? 4 mm. Převod ku?elového soukolí Gleason 5,50. Celkový převod na hnací kola I - 18,80; II - 9,24; III - 5,5; rychloběh 4,40, zpětný chod 18,80. Rychlost vozu v km/h. při 1000 ot./min. motoru: I - 6,23; II - 12,7; III - 21,3; rychloběh 26,6; zpětný chod 6,23 km/h.

auto1948_03-predni

Zadní náprava se skládá ze dvou jednoduchých klik otočných kolem čepů, upevněných v příčných trubkách rámu, kývajících se v podélné rovině vozu. kliky jsou přitlačovány k vozovce příčných, půleliptickým perem, uchyceným na rámu.

Pérování: přední i zadní náprava příčným listovým perem, umístěným nahoře.

Tlumiče: vpředu dva, olejové teleskopické, vzadu dva dvoučinné, olejové pákové. Náplň zadních tlumičů 0,20 kg strojního oleje 5°E/100°C.

Brzdy: no?ní olejové tlakové na 4 kola, ruční mechanická na zadní kola, ovládaná pákou, umístěnou před přístrojovou deskou. Bubny průměr 230 mm. Oblo?ení Asbestos nebo Energos 234,5 x 35 x 5 mm. Váha brzdové kapaliny 0,75 kg.

Pneumatiky: 4,75 x 16. Tlak vpředu 1,25 at, vzadu 1,25 at (v létě), 1,40 at (v zimě). Disky plné 3,00 D x 16, hloubka zálisu 33 mm, 5 ?roubů M 14 x 1,5 na roztečném průměru 205 mm.

Řízení: pastorkem a hřebenem. Na plný rejd z levé krajní, do pravé krajní polohy je nutno otočiti řidicím kolem o 2,36 otáčky. Nejmen?í vněj?í průměr kruhu doprava 10,45 m, doleva 9,95 m.

Rám: centrální nosník čtyřhranného průřezu, vpředu rozvidlený.

Mazání spodku: jednotlivými, samostatnými, tlakovými maznicemi.

Karoserie: uzavřená, dvoudveřová, smí?ené konstrukce. Kostra dřevěná, pokrytá ocelovým plechem, ulo?ená na osmi gumových podlo?kách. Dvě přední sedadla jsou posunovatelná, sklopná dopředu, zadní jsou pevná, v celku. Prostor pro zavazadla a zásobní kolo je v zadku vozidla, přístupný z venku, (kufr 800 x 350 x 900 mm).

auto1948_03-vykres

Předepsané kontrolní přístroje a pojistky jsou na ústřední přístrojové desce.

Světlomety průměr 180 mm jsou zapu?těné, ?árovka Bilux 35/35 W.

Jízdní zkou?ky: Podmínky: silnici asfaltové, betonové, dlá?děné, okresní.

Počasí: proměnlivé - sucho, slabý dé?? a sníh.

Vůz obsazen 4 osobami o váze 336,5 kg. Nejni??í specifická spotřeba paliva při plném zatí?ení 337 g/kh a 3500 ot./min. t. j. při 74,4 km/h na III. převod.

Brzdná dráha:

z rychlosti 75 km/h ... 34,7 m,
z rychlosti 60 km/h ... 20,6 m,
z rychlosti 50 km/h ... 15,0 m.

Spotřeba paliva při stálé rychlosti:

                na rovině    v kopc. terénu
40 km/hod.      -          6,88 l/100 km,
50 km/hod.    6,26        6,80 l/100 km,
60 km/hod.    7,20        7,27 l/100 km.

Tra?: Praha-Poděbrady 10-35 km, Praha-Bene?ov 10-35 km tam a zpět.

Průměrná rychlost do kopce: Pevný start, stoupání 5,25% 44,3 km/hod, na dráze 1034 m, silnice Ko?íře a? Bílá Hora; stoupání 7,4% 36,8 km/hod., na dráze 2000 m, silnice Budňany-Mořina; stoupání 9,5% 26,5 km/h., na dráze 864 m, silnice Křivoklát-Amalín.

Čas k dosa?ení rychlosti:

0-50 km/hod. ... 15,9 vt.,
0-65 km/hod. ... 26,9 vt.,
80 km/hod., do 400 m nedosa?eno, při postupném zařazení v?ech převodů.

Při pevném startu bylo dosa?eno na konci dráhy 400 m rychlosti 70,5 km/hod.

Nejvy??í rychlost na dráze 1000 m projeté v obou směrech 83,94 km/hod.

Nejmen?í rychlost na přímý záběr 13,22 km/hod.

Zrychlení na převod: I-2,0; II-1,1; III-0,5; rychloběh 0,23 m/vt2.

V prosinci 1947 byly provedeny členy Ústředního technického výboru AKRČS zkou?ky s dal?ím na?im vozem Aero-Minor. Aby se naměřené hodnoty jízdních zkou?ek mohly u v?ech testovaných vozidel vzájemně porovnávat, jsou ve?kerá vozidla zku?ena na stejných tratích s předepsaným zatí?ením. Povětrnostní poměry jsou ov?em rozdílné. Při zkou?kách vozu ?koda 1101 - v červenci 1947 - byla abnormální vedra, při zkou?kách vozu Aero-Minor bylo počasí velmi proměnlivé - sucho, slabý dé?? a sníh.

Zku?ební komisaři: Ing. Hornek, předseda ÚTV, Ing. A. Hurt, místopředseda, Ing. J. Barto?, ppl. Solanský, Ing. J. ?koda, Ing. J. Trnka, Ing. J. Walter. Pro tisk upravili Ing. J. Barto?, Ing. Dr L. Váňa.

Jízdní vlastnosti

Kdo byl zvyklý na star?í předválečný vůz Jawa-Minor, je příjemně překvapen prostorností a pohodlím typu nového. Zvět?ení prostoru bylo dosa?eno vhodným umístěním motoru, spojky a převodové skříně před přední hnací nápravu a zvět?ením rozchodu. Na předních a zadních sedadlech mohou nyní pohodlně sedět 4 osoby, řidič má dobrý výhled a dostatek místa na volné pohyby při řízení.

Motor je pru?ný a tichý, tak?e si jezdec při normálních otáčkách ani neuvědomuje, ?e jede s motorem dvoudobým. Zrychlení vozu na přímý záběr, t. j. na III. převod, je dobré. Řazení převodů klikou vedenou v kulise, umístěné vedle řidicího kola, je vhodné, dělá v?ak na počátku nezacvičenému jezdci potí?e. ?koda, ?e není mo?no z cenových důvodu pou?ít synchronizačních spojek pro II. a III. převod. Vibrace řadicí páky ru?í někdy tichý chod vozidla. Je nutné vedení kulisy utěsnit. Sezení vozu na silnicích s různým povrchem a charakterem je dobré, vůz dr?í stopu, pohybuje se vláčně a klidně, nehoupe se, projí?dění zatáček je bezpečné. Dobrý jezdec dosáhne s tímto vozem na suché silnici poměrně snadno cestovního průměru i 70 km/hod. Spodek (chassis) vozu je jednoduchý, jednotlivé dílce jsou vtipně a jednodu?e konstruktivně i výrobně ře?eny. Doufáme, ?e po zavedení účelné a plynulé výroby dojde ke sní?ení ceny.